Hypothesen

De harde realiteit van het tweede deel van de film wijkt op alle punten af van de geïdealiseerde en geromantiseerde droomwereld van Betty uit het eerste deel van de film. Toch geven de droomscene’s voldoende aanwijzingen om het eerste deel van de film te vertalen naar de realiteit zoals die mogelijk voorafgaat aan het tweede deel van de film.

Reeds op jonge leeftijd sterven de ouders van Diane Selwyn en nemen haar grootouders de zorg over voor haar. In haar kinderjaren wordt zij echter door haar grootvader seksueel misbruikt. De grootmoeder krijgt een vermoeden van dit misbruik. Ze beschouwt Diane als uitlokker en de zondebok en ze verbiedt Diane over het misbruikt te spreken. Emotionele raakt Diane zwaar beschadigd en haar zelfbeeld ontwikkelt zich dan ook sterk in negatieve richting. Maar gelukkig heeft ze een tante Ruth die nog in haar en haar ambities gelooft. Deze tante leeft in Los Angeles waar ze een succesvolle carrière in de filmindustrie heeft opgebouwd. Haar tante wordt een inspiratie voor Diane en versterkt haar hoop dat ze eens haar omstandigheden kan ontvluchten en succesvol kan worden in dezelfde wereld als waarin haar tante leeft. Om dit doel te realiseren laat ze Diane geld na in haar testament.

Hoewel Diane probeert de gedachten aan het misbruik te onderdrukken herstelt haar relatie met haar grootouders nooit . In haar jeugd moet ze een geborgen, liefdevolle omgeving ontberen.
Als ze echter als adolescent een Jitterbug-wedstrijd wint, herwint ze enig respect bij haar grootouders. Zij moedigden haar zelfs aan om haar droom na te streven en naar Hollywood te gaan. Als haar Tante Ruth overlijdt, heeft ze ook de financiële middelen daartoe en vliegt ze met het geld uit haar erfenis naar Los Angeles.

Haar tante werkte als een agent voor acteurs maar daarin ligt de ambitie van Diane niet. Ze wil actrice worden. Haar jeugd roept haar zulke verschrikkelijke beelden op dat ze hoopt iemand ander te kunnen zijn in haar filmrollen. Daarom is ze ook voornemens een groot actrice te worden in plaats van een grote ster. Maar heimelijk hoopt ze ook op een sterrenstatus omdat dat haar populair en geliefd maakt. Immers door het winnen van de Jitterbug herwon ze ook de liefde van haar grootouders.

Als een onbekende actrice zonder netwerk in de filmwereld heeft ze echter problemen een rol te bemachtigen in het grote Hollywood. Als het geld van haar erfenis opraakt slaat de wanhoop toe. Ze verhuist naar kamer 16 van het goedkope Park Hotel in een beduidend mindere buurt van Los Angeles. In haar levensonderhoud probeert ze tevergeefs te voorzien als serveerster bij Winkie’s diner. Maar als ook dat onvoldoende blijkt te zijn en ze haar huur niet meer kan betalen zet de hotelmanager Cookie haar onder druk dat ze hoe dan ook met geld over de brug moet komen.

De wanhoop nabij stemt ze in met een aanbod voor escortopdrachten en belandt in een wereld aan de duistere kant van de maatschappij.
Indien een klant een escort wenst neemt deze contact op met een tussenpersoon bij een hotel die vervolgens een souteneur informeert. Deze souteneur raadpleegt vervolgens de informatie in een zwart boekje waarin de telefoonnummers en kenmerken van zijn dames staan genoteerd. Op basis van de wensen van de klant stuurt hij de meest geschikte vrouw naar het hotel. Door deze werkwijze heeft de klant uitsluitend contact met de tussenpersoon.
Ook Diane’s naam wordt in het zwarte boekje opgenomen. Het misbruik als kind en het ondermijnde zelfrespect doet bij haar het gevoel leven dat het onvermijdelijk is als seksueel object behandeld te worden.
Hoe dan ook, haar rekeningen kunnen weer betaald en het baantje bij Winky’s opgezegd worden. Nu kan ze zich zelfs een beter onderkomen veroorloven. Ze verhuist naar het meer luxe Sierra Bonita, Apartment 12.

Naast haar escort-werk blijft Diane proberen een voet tussen de deur te krijgen in de filmbusiness. Uiteindelijk werpen haar pogingen enige vruchten af. Wally Brown, een oude bekende van haar tante Ruth, nodigt haar uit voor een auditie voor de hoofdrol in ‘The Sylvia North Story’, een B-film waarin plaats is voor de minder bekende namen in Hollywood. Laat deze film nu uitgerekend handelen over een jonge vrouw die in het verleden seksueel misbruikt is en op het lijf geschreven lijkt voor Diane. Helaas is de regisseur van de film, Bob Brooker, niet erg onder de indruk van de acteerprestaties van Diane en kent de rol toe aan Camilla Rhodes die de rol van Sylvia North veel verleidelijker weet neer te zetten.
Diane is erg onder de indruk van het talent van Camilla om van de saaie auditiescène toch nog iets opwindends te maken. Met bewondering in haar ogen biecht ze dit op aan Camilla en de twee raken bevriend.

Ofschoon Camilla nu de hoofdrol heeft, de ‘Sylvia North Story’ blijft een low-budget B-film. Ook Camilla moet financieel de touwtjes aan elkaar blijven knopen. Om de kosten van levensonderhoud te drukken besluiten Diane en Camilla het appartement van Diane te delen. Hun relatie ontwikkelt zich langzaam van kamergenoten naar geliefden. Diana, met haar uitsluitend negatieve ervaringen met mannen, houdt erg veel van Camilla. Ze raakt gefixeerd op Camilla en wil als Camilla worden.
Camilla ontvangt lovende kritieken voor haar rol als Sylvia North en krijgt aanbiedingen voor andere B-films. Camilla’s carrière zit, in tegenstelling tot die van Diane, duidelijk in een lift. Camilla’s liefde voor Diane is gering, ze ziet haar meer als een toegewijde fan, maar geniet toch van het leven met haar. Diana’s fixatie groeit echter langzaam uit tot een obsessie.

Diana vraagt of Camilla haar niet kan introduceren bij een van haar nieuwe films. Camilla is daartoe wel bereid maar wijst erop dat filmrollen alleen weggelegd zijn voor wie het bed wil delen met producenten. Ook Camilla zet haar charmes in bij het verkrijgen van filmrollen. Dat moet Diane, met ervaring in de escort-wereld, volgens Camilla gemakkelijk afgaan. Als een opportunistische ‘lover girl’ zet ze Diana aan tot prostitutie met als direct doel het verkrijgen van kleine rolletjes voor Diane maar indirect ook het opstuwen van haar eigen carrière. Ofschoon ze niet erg gelukkig is met de gehele gang van zaken, accepteert Diane uit liefde voor Camilla de situatie als carrièrestap. Maar haar liefde en toewijding voor Camilla blijft onbeantwoord.

Camilla’s carrière is op een punt aanbeland dat ze de hoofdrol aangeboden krijgt in een grote film van regisseur Adam Kesher. Dit levert haar voldoende financiële middelen op om zelfstandig te gaan wonen. De relatie met Diane verbreekt ze echter nog niet definitief.
Door het vertrek van Camilla raakt Diane in een depressie. Haar appartement 12 ademt nog te veel de sfeer uit van Camilla. Alleen verhuizen naar een ander appartement zou enige verlichting kunnen brengen in haar lijden. Ze sluit een deal met L. J. De Rosa, de eigenaresse van appartement 17, om met haar van appartement te ruilen.

Voor een klein rolletje in de film van Adam Kesher laat Camilla Diane prostitueren met de producent van de film, Luigi Castigliane.
Adam, zelf verwikkeld in een echtscheiding, knoopt voor de ogen van Diane een relatie aan met Camilla. Diane reageert jaloers maar hoopt dat Camilla de relatie met haar voortzet.
Camilla laat echter blijken weinig toekomst te zien in haar relatie met Diane.
Als Camilla Diane in haar nieuwe appartement bezoekt en ze de liefde bedrijven, zet Camilla een punt achter de hun relatie. Diane raakt overstuur en onderwerpt zich lichamelijk aan Camilla. Dit bevestigt Camilla in haar overtuiging Diane te moeten verlaten. Diane raakt hysterisch en zet Camilla de deur uit.

Om voor Diane onduidelijke redenen wil Camilla nog wel een vriendschappelijke band met haar onderhouden. Camilla nodigt haar uit voor een feestje bij Adam en vertelt haar dat Luigi ook aanwezig zal zijn. Diane vraagt zich af of hier niet de oude ‘lover girl’ Camilla spreekt die haar wil uitleveren aan de lusten van een producent.
Diane, angstig voor de beelden van Camilla en Adam samen maar nog steeds verliefd op haar accepteert de uitnodiging. Maar zelfs als een auto komt voorrijden om haar op te halen kost het Camilla nog een telefoontje om haar te overtuigen in te stappen.
Camilla is vastberaden in het uitnodigen van Diane die ze nog steeds als haar grootste fan ziet. Camilla wacht buiten om Diane persoonlijk naar het feest te begeleiden. Ze wil Diane verrassen en verstopt zich achter een boom bij de oprit naar Adam’s huis. Als de auto, zoals met Camilla afgesproken, stopt bij de verlaten weg bij Mulholland Drive, reageert Diane angstig. Maar dan duikt Camilla op en voert ze Diane aan de hand over een smal bospad naar het huis van Adam. Diane kijkt opgelucht en hoopt dat Camilla het weer goed met haar wil maken. Opgetogen laat ze zich het feest binnenleiden.

Haar illusie wordt echter snel verbroken als Camilla en Adam zich op het feest intiem gedragen. Diane voelt zich opgelaten. Ze merkt Luigi op, die haar ook al opgemerkt heeft en oneerbare gedachten bij haar krijgt.
Dan duikt er naast Camilla een vrouw op die erg op Diane lijkt. Ze kust Camilla op de lippen. Volledig gedesillusioneerd moet Diane toezien hoe Camilla de vrouw gepassioneerd terugkust. Heimelijk had Diane de hoop dat ondanks de relatie met Adam, zij en Camilla toch nog een intieme relatie konden onderhouden. Maar met deze kus wordt Diane zelfs deze illusie ontnomen
Daarnaast wordt Diane nog verder verrast met de aanleiding voor het feest. Adam en Camilla kondigen, giechelend en lachend, hun verloving aan. Op dit moment van opperste geluk wil Camilla haar meest dierbaren om zich heen verzameld hebben. Ook Diane moet meedelen in haar geluk. Maar haar werkelijke motivatie is een positieve indruk achter te laten in Hollywood om haar carrière nog verder omhoog te helpen.
Diane is ontredderd en betreurt dat ze op de uitnodiging is ingegaan. Ze had de telefoon nooit moeten beantwoorden toen Camilla haar probeerde over te halen. Toch heeft ze zich laten verleiden en worstelt nu met haar gevoelens voor Camilla. Vanaf dit moment verandert de liefde voor Camilla in een haat voor haar.

Direct na het feest neemt Diane een huurmoordenaar in de arm. Ze spreken af bij Winkie’s. Ze overlegt een foto van Camilla en geld dat ze als escort verdiend heeft.
De opdrachtnemer vertelt haar dat wanneer zijn opdracht is volbracht hij een blauwe sleutel zal achterlaten in het steegje achter het restaurant.
De labiliteit van Diane neemt toe. Ze fixeert zich op voorwerpen uit Winkie’s: de huurmoordenaar, het geld, de blauwe sleutel, het naamplaatje van de serveerster. Zelfs op een klant aan de kassa die toevallig in haar richting kijkt.

Even later vindt Diane daadwerkelijk de blauwe sleutel op de afgesproken plaats. Ze neemt de sleutel mee naar huis en legt deze op de tafel. Camilla is dood maar Diane geraakt in de diepste depressie die ze ooit heeft meegemaakt. Ze verwaarloost zich, beantwoordt de telefoon niet meer en reageert niet meer op de deurbel.
Er komt haar ter ore dat twee politieagenten haar willen ondervragen waarop ze nog meer angstig wordt. Haar depressie ontwikkelt zich naar een suïcidaal niveau. Ze neemt pillen en valt in een diepe slaap. In haar slaap stapt ze een opmerkelijke fantasiewereld binnen waarin ze het hoofd biedt aan alle tegenslagen in haar leven en die de kijker kent uit deel één van de film.
Als ze ontwaakt moet ze bekennen dat de droom gefaald heeft haar ongeluk op te lossen dat haar leven nog even beroerd is als toen ze in slaap viel.

Als haar droom eindigt ontwaakt ze door een kloppen op de deur. Nu maakt ze de deur wel open. Voor de deur staat haar buurvrouw De Rosa die haar laatste spullen komt ophalen die na de ruil van de woningen zijn achtergebleven.
De Rosa bemerkt haar pianoasbakje op de tafel en pakt het op. Daarop herinnert Diane de blauwe sleutel die ze ook op de tafel had gelegd.
Als De Rosa het huis weer heeft verlaten overdenkt Diane de gelukkige momenten in haar leven met Camilla. De laatste drie weken is haar leven volledig ontspoord: ze heeft haar appartement verruild, Camilla is dood en haar depressie heeft ze niet meer in de hand. Wat begon met een negatief zelfbeeld eindigt met een moordopdracht. Ze vindt dat ze geen reden meer heeft om verder te leven.

En dan hoort ze opnieuw iemand op de deur kloppen. Ze vermoedt dat het haar grootouders zijn. Zij waren het die haar aanvankelijk in deze ellende hebben gestort. Ze komen nu als demonen op haar jagen. Ze hoort iemand, ze vermoedt dat het Camilla is, angstig schreeuwen. De angst slaat haar toe als de demonen haar opjagen. Ze jagen haar op naar de slaapkamer, de plaats waar het seksueel misbruik ooit begon.
Ze schreeuwt en verliest haar zelfcontrole. Ze neemt een pistool uit een lade en maakt een einde aan haar leven.